Βοηθήστε το παιδί σας να κοιμηθεί (μη χάσετε το βίντεο)

2018-09-17

Ο ύπνος είναι ένα μεγάλο θέμα που απασχολεί καθημερινά τους περισσότερους γονείς. Είναι αναμφισβήτητα ζωτικής σημασίας για τα παιδιά και τα βοηθάει σωματικά, ψυχικά και πνευματικά.

Η ειδική σύμβουλος ύπνου JoTantum και συγγραφέας του best seller «Τα μυστικά του μωρού», προτείνει κάποια μυστικά tips έτσι ώστε να απαλύνετε τις νύχτες και εσάς και του παιδιού σας!

Βοηθήστε το μωρό σας να μάθει πώς να κοιμάται χωρίς «βοηθήματα», καθώς αυτό θα επηρεάσει τον ύπνο του. Τα βοηθήματα μπορεί να είναι το τάισμα, το κούνημα, τα χάδια, τα καροτσάκια και τα καθίσματα των αυτοκινήτων.

Τα παιδιά που δεν ξεκουράζονται αρκετά την ημέρα θα ξυπνούν συχνά τη νύχτα και θα είναι ξύπνια για πάνω από μια ώρα κάθε φορά.

Τα μωρά έχουν ελαφρύ ύπνο γύρω στις 05:00 - 06:00 π.μ., για το λόγο αυτό ενθαρρύνετε τα να πάνε για ύπνο ξανά. Λειτουργήστε σαν να ήταν κατά τη διάρκεια της νύχτας δηλαδή αθόρυβα, χωρίς ομιλίες, φώτα, αλλαγή πάνας ή τάισμα και σύντομα θα ξεκινήσει να κοιμάται περισσότερο.

Η ύπαρξη μιας καλής ρουτίνας δηλαδή μιας τυπικής διαδικασίας η οποία θα είναι σταθερή σε καθημερινή βάση θα βοηθήσει τα παιδιά να έχουν ποιοτικό ύπνο. Για το λόγο αυτό, οργανώστε ένα πρόγραμμα. Μια ώρα πριν κοιμηθεί το παιδί σας επιδιώξτε να βρίσκεται σε ήρεμο περιβάλλον, χωρίς θορυβώδη παιχνίδια, τηλεόραση ή άλλες οθόνες. Στη συνέχεια, ας ακολουθήσει ένα μπάνιο, μασάζ και πιτζάμες. Βεβαιωθείτε ότι ο φωτισμός στο δωμάτιο είναι χαμηλός και χρησιμοποιήστε χαλαρωτική μουσική. Δική μου συμβουλή είναι να προετοιμάσετε το παιδί λίγο πριν αρχίσει η ρουτίνα του ύπνου για να αποφύγετε την απότομη διακοπή του παιχνιδιού. Τονίζω ξανά πως είναι πολύ σημαντικό να είστε σταθεροί και να ακολουθείτε το ίδιο ωράριο κάθε φορά.

Για να μπορεί το παιδί σας να κοιμάται παντού, στους παππούδες και γιαγιάδες, στις διακοπές αλλά και στο σπίτι σιγουρευτείτε ότι έχει όλα όσα χρειάζεται: Χαμηλός φωτισμός, ησυχία και ένα παραμύθι ή ένα νανούρισμα για τα βρέφη. Είναι πολύ σημαντικό κατά την άποψή μου το παραμύθι, όμως προτιμείστε αυτό να γίνεται σε μια καρέκλα (οι κουνιστές καρέκλες είναι υπέροχες) ή ένα σκαμπό για να βοηθήσετε το παιδί σας να καταλάβει πως το κρεβάτι είναι μόνο για εκείνο.

Η συσκότιση κατά τη διάρκεια των σύντομων ύπνων και νωρίς τα πρωινά είναι απαραίτητη. Βοηθάει το μωρό να αποβάλλει την ένταση και να είναι ήρεμο. Ειδικά τα βρέφη δε μπορούν να καταλάβουν ότι πρέπει να κλείσουν τα μάτια τους για να μη βλέπουν φως, όπως κάνουμε εμείς. Η συσκότιση θα βοηθήσει σίγουρα το μωρό σας να κοιμηθεί καλύτερα.

Ακόμη, ένα άλλο tip το οποίο προτείνεται από την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιάτρων είναι να μην επιστρέφετε στο δωμάτιο του παιδιού σας κάθε φορά που παραπονιέται ή καλεί αλλά να κάνετε τα εξής:

  • Περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα πριν απαντήσετε και κάνετε τον χρόνο απόκρισης σας περισσότερο κάθε φορά που καλεί. Αυτό θα του δώσει την ευκαιρία να κοιμηθεί μόνος του.
  • Βεβαιώστε το παιδί σας ότι βρίσκεστε εκεί. Εάν πρέπει να πάτε στο δωμάτιο, μην ανάψετε το φως, μην παίξετε μαζί του και μην παραμείνετε για μεγάλο χρονικό διάστημα μαζί του.
  • Κάθε φορά που πηγαίνετε στο δωμάτιο του παιδιού παραμένετε και πιο μακριά από το κρεβάτι του. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρετε να το καθησυχάζετε προφορικά χωρίς να μπαίνετε στο δωμάτιο.
  • Υπενθυμίστε του κάθε φορά που σας φωνάζει ότι είναι ώρα για ύπνο.


Επίσης, μια ιδέα την οποία έχω αναρτήσει στο blog είναι ο πίνακας επιβράβευσης για την τέλεια ρουτίνα ποιοτικού ύπνου. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ. 

Έρευνες έδειξαν πως...

  • Τα ευρήματα μιας πρόσφατης έρευνας του 2017 στην οποία συμμετείχαν 2334 παιδιά από τον Καναδά έδειξαν πως η διάρκεια του ύπνου, η ποιότητα του ύπνου, η απόδοση του ύπνου και η κατάσταση βάρους είναι καλύτερες μεταξύ των παιδιών που δεν έχουν συσκευές ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας και επικοινωνίας (συμπεριλαμβανομένων τηλεοράσεων, υπολογιστών, tablet, βιντεοπαιχνιδιών και κινητών τηλεφώνων) στην κρεβατοκάμαρα και διαβάζουν συχνά ένα βιβλίο πριν τον ύπνο, σε αντίθεση με όσους χρησιμοποιούν αυτού του είδους συσκευές κατά τη διάρκεια αυτής της ώρας.
  • Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε και η έρευνα των Brockmann, Diaz, Damiani, Villarroel, Núñez, Bruni (2015) στο περιοδικό Sleep Medicine η οποία προσθέτει ακόμη πως οι εφιάλτες και η ομιλία κατά τον ύπνο επηρεάστηκαν από την έκθεση σε συσκευές ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας και επικοινωνίας πριν από τον ύπνο.
  • Πολύ σημαντικό είναι επίσης πως η μικρή διάρκεια του ύπνου αποτελεί παράγοντα κινδύνου ή δείκτη της ανάπτυξης της παχυσαρκίας σε βρέφη, παιδιά και εφήβους (Miller et all, 2018).

Ως γονείς πάντα να θυμάστε πως το παιδί δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συνδέσει τον ύπνο με τιμωρία. Αν γίνει αυτό τότε θα προκαλεί τα αντίθετα συναισθήματα και θα έχετε χειρότερα αποτελέσματα.

Πιο κάτω θα δείτε τις νέες οδηγίες τις οποίες εξέδωσε η Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιάτρων σχετικά με τις συνιστώμενες ώρες ύπνου ανά ηλικία. Η σχετική έκθεση του μη κερδοσκοπικού οργανισμού δημοσιεύθηκε στο επίσημο περιοδικό του Αμερικανικού Ιδρύματος για τον Ύπνο «Sleep Health». 

Tην ίδια στιγμή βέβαια θα πρέπει να τονιστεί ότι οι οδηγίες είναι ενδεικτικές καθώς ο ύπνος που χρειάζεται ο κάθε ένας από εμάς είναι προσωπική υπόθεση.

Και για το τέλος... σας φύλαξα το καλύτερο! Βίντεο με παιδιά που παραδίδονται στην αγκαλιά του Μορφέα με την πρώτη ευκαιρία! :D 

Μάθετε πρώτοι τα νέα!

Πρόσφατες δημοσιεύσεις :

Χαρίστε στους μαθητές ή στα παιδιά σας το νέο ημερολόγιο 2021!

Μέσα από την πολύχρονη εμπειρία μας με τα παιδιά, έχουμε οργανώσει ένα πρόγραμμα ψυχαγωγίας αποκλειστικά για βρέφη και παιδιά από 9 μηνών μέχρι 4 χρονών.